Olijfolie en hartgezondheid: bewijs uit het mediterrane dieet (PREDIMED-studie)
Waarheidsbeoordeling

Niet bewezen
Olijfolie verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, maar kleine details over het onderzoek worden onjuist weergegeven.
Olijfolie verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, maar kleine details over het onderzoek worden onjuist weergegeven.
π₯Hete mening:
- Extra vierge olijfolie is echt vloeibaar goud voor je hart. π«
- De beroemde PREDIMED-studie bewees dat voeding ertoe doet, ook al duurde het geen zes volle jaren. β±οΈ
π₯Hete mening:
- β’Extra vierge olijfolie is echt vloeibaar goud voor je hart. π«
- β’De beroemde PREDIMED-studie bewees dat voeding ertoe doet, ook al duurde het geen zes volle jaren. β±οΈ
Uitsplitsing van de claim:
π Feitencontrole: De wetenschap is hier glashelder! Uitgebreide longitudinale studies, waaronder een recente analyse uit 2024 van 25.000 Amerikaanse vrouwen die 25 jaar lang werden gevolgd, bewijzen dat een dieet rijk aan olijfolie de algehele sterfte, de sterfte door hart- en vaatziekten en de sterfte door kanker aanzienlijk verlaagt. π«
Datum van de feitencontrole: 22 maart 2026
BELANGRIJKE WAARSCHUWING
Disclaimer: Deze tool biedt algemene informatie en is geen vervanging voor persoonlijk, professioneel advies.
Recent BS Checks

